کد دعای فرج برای وبلاگ

نحوه ی آموزش خبرنویسی - ♥ ♥ ♥ عشق در کائنات ☺
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
♥ ♥ ♥ عشق در کائنات ☺

ارزش خبری

معمولاً نه ارزش برای خبر در نظر می گیریم:

1- شهرت، در برگیرنده ی اشخاص، مکان ها، اشیاء، و موقعیت هایی است که برای عموم مردم شناخته شده است. این شناخته بودن می تواند به دلیل ثروت، شرایط اجتماعی، موقعیت یا تبلیغاتی که از قبل برای آنها شده است، باشد. در واقع این نام ها هستند که خبرها را می سازند. برجسته کردن نام یک شخص، مکان، رویداد، یا یک موقعیت خاص جذابیت بیشتری به یک خبر می دهد.

2- دربرگیری(تاثیر بر روی تعداد زیادی از مخاطبین داشته باشد)، بدین معنی است که یک مطلب خبری برای تعداد بیشتری از خوانندگان اهمیت و جذابیت داشته باشد.

3- مجاورت(جغرافی، معنوی، دینی، ملی، فرهنگی)، برای مثال اتفاقی که در دبیرستان یا دانشگاه شما می افتد از آن جهت برای شما دارای ارزش خبری است که در نزدیکی شما و در محیطی که حضور دارید اتفاق می افتد.

4- برخورد(فیزیکی مانند: جنگ، تصادف و...، غیرفیزیکی مانند: برخورد اندیشه)، یکی از اساسی ترین ارزش های خبری، برخورد است. این برخورد می تواند به صورت فیزیکی یا به صورت ذهنی و فکری باشد. برخورد یکی از ارزش های خبری است که بیشتر از دیگر ارزش ها در روزنامه مطرح می شود.

5- فراوانی، تعداد و مقدار(مثلاً: تعداد تلفات زیاد در یک تصادف)، فراوانی معمولاً به آمار و ارقام به کار رفته در خبر مربوط می شود. هر چه اعداد به کار رفته در مطلب بزرگتر باشد، ارزش خبری مطلب بیشتر است.

6- تازگی خبر(خبری یا به تازگی روی داده و یا اینکه موضوعی است که درگذشته رخ داده است ولی بخش هایی از آن الان برای ما فاش بشود مثل اخباری که از کودتای 28 مرداد می شنویم).

7- شگفتی یا استثناء، هر خبری اعم از اختراع و اکتشاف و عجایب خلقت که ما را متعجب کند.

8- احساسات، عواطف و غرایز: معمولاً مردم از خواندن مطالب احساسی در مطبوعات روزانه لذّت می برند.

9- پیشرفت: شامل بسیاری از تغییرات قابل توجهی می شود که باعث بهتر شدن وضع انسان ها می گردد. این پیشرفت ممکن است موفقیتی باشد که دریک آزمایشگاه علمی به دست می آید، موفقیت در یک کار اجرایی، ایجاد یک کارخانه صنعتی، ساخت یک ساختمان جدید یا یک بزرگراه باشد.

وقتی خبری رخ می دهد تا زمانی که به مخاطب برسد تحت تاثیر دو عامل است: عوامل برون سازمانی و درون سازمانی.

عوامل درون سازمانی شامل:

خبرنگار: ممکن است برداشت خبرنگار از خبر اشتباه یا مغرضانه باشد.

سردبیر: ممکن است بخشی از خبر را سانسور یا قسمتی را به آن بیفزاید بر طبق سیاست های رسانه.

بخش فنی: اعم ازصفحه بندی وگرافیک و.... به علت کمبود جا در صفحه یک پاراگراف کم یا زیاد شود یا عکس همراه عکس بیاید که در برداشت مخاطب از اصل موضوع خلل ایجاد کند.

عوامل برون سازمانی: دولت ها، صاحبان سرمایه و آگهی ها، گروه های پر نفوذ.

مفاهیم اصلی در خبر نویسی شامل:روشنی خبر-درستی خبر-جامعیت خبر

مثلث خبری

اساس همه ی خبرها واقعیت است. کار گزارشگر یا خبرنگار این است که واقعیت های جذاب را برای خوانندگان خاصی که او برای آنها مطلب می نویسد، جمع آوری کند. برای مثال، گزارشگری که برای روزنامه دبیرستان یا دانشگاه شما مطلب می نویسد، باید مطالبی را جمع آوری کند که مربوط به خوانندگان دبیرستانی یا دانشگاهی باشد. بنابراین، مطلبی که برای یک روزنامه دبیرستانی نوشته می شود با مطالبی که برای یک روزنامه در جامعه نوشته می شود، متفاوت است. از این رو، همیشه باید در تهیه خبر چند نکته را در نظر داشت:

اساس خبر باید بر پایه رویدادها، واقعیت ها، افکار و عقاید واقعی باشد، اما همه ی واقعیت ها خبر نیستند.خبر باید جذاب باشد، اما همه ی واقعیت ها جذاب نیستند. از طرف دیگر، هم درجه ی جذابیت چیزها متفاوت است و هم چیزهای جذاب زیاد است. یک مطلب ممکن است برای تعداد کمی از خوانندگان جذابیت داشته باشد، در حالی که مطلب دیگری ممکن است برای تعداد زیادی از خوانندگان از جذابیت بالایی برخوردار باشد. آنچه که در تهیه یک خبر باید در نظر داشت، این است که خبر باید برای اکثر خوانندگان جذابیت داشته باشد.

بنابراین سه عمل ضروری برای تهیه خبر عبارتند از: جذابیت، واقعیت، خواننده، که به این سه عامل مثلث خبری هم می گویند.

لید lead

لید(Lead) در اصطلاح به معنی هدایت و راهنمایی است و در واقع خلاصه مطالب مهم هر خبر است که خواننده را به مطالعه خبر اصلی تشویق می‌کند.

لید(Lead) به عنوان مقدمه خبر باید کوتاه بوده و حداکثر دارای سه فعل و شامل 15 تا 30 کلمه باشد.

لید به گونه ایی نوشته می شود که خواننده را برای مطالعه متن خبر تشویق کند، تیتر را در دل خود داشته باشد و با پارگراف اول شروع متن نیز مرتبط باشد اما نباید کل خبر در لید عنوان شود.

لید باید حاوی جذاب ترین(بهتر بگویم با ارزش ترین) بخش خبر باشد.

لید بی محتوا

به طور کلی هر رویداد خبری حاوی مطالب مهم یا جالبی است که می توان خلاصه آن را در لید خبر قرار داد. خبرنگار باید از نوشتن مطالب کلی و بی محتوا که اطلاعات تازه ای به خواننده نمی دهد، خودداری کند. 
لید پرمحتوا

به همان اندازه که لید بی محتوا مناسب نیست، لیدی هم که به کلیه عناصر خبر پاسخ می گوید، مناسب نیست.

مثال: زیر نمونه لید منسوخ شده ای را نشان می دهد که به 6 عنصر خبری پاسخ می گوید.

«عباس حسین زاده دانش آموز 18 ساله دبیرستان ابن سینای تهران ساعت 30/5 بعدازظهر دیروز، هنگام عبور از خیابان کریم خان زند با اتوبوس شماره 14272 – تهران 12 به رانندگی حسین نیکنام 48 ساله تصادف کرد و به علت خونریزی مغزی در بیمارستان سینا درگذشت».

نمونه تجدید نظر شده این لید:

«جوان 18 ساله ای، بعدازظهر دیروز پس از تصادف با اتوبوس به علت خونریزی مغزی در بیمارستان سینا درگذشت».
برای کوتاه تر شدن لید، جملات اضافه را می توانید از آن حذف کنید. مثلاً چه ضرورتی دارد که بنویسیم:... با اشاره به ... گفت:...؟

برای کوتاه کردن لید، اشاره ها و تاکیدهای گوینده خبر را حذف و به متن خبر می توان منتقل کرد. بنابراین لیدی که در یک جمله خلاصه شود؛ بهتر، خواندنی تر و اثرگذارتر است.لید مبهم و گنگ، خواننده خبر را از دست می دهد. اگر لید مهم ترین مطلب را به روشنی بیان کند، احتمال اینکه خواننده، خبر را بخواند زیادتر است.

انواع لید:

لید سوالی و استفهامی: که برای جذاب کردن خبر لید با یک پرسش مهم و حساسیت‌برانگیز شروع می‌شود.

لید نقلی: که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با طرح یک سوال آغاز می‌شود و در واقع در بردارنده ی ارزش شهرت است و این سوال که در خبر پاسخ داده خواهد شد در واقع سوال مورد نظر مخاطبان است و به این دلیل موجب جلب توجه می‌شود.

لید تاریخی: این نوع لید در واقع به سابقه ی خبر اشاره داشته و مخاطب را سرشار از اطلاعات مورد نیاز برای درک بهتر خبر می‌نماید.

لید تشریحی و تحلیلی: این نوع لید در اخبار سیاسی و اقتصادی و گزارشها بکار برده می‌شود که در ابتدای خبر به تشریح و تحلیل پرداخته و دلایل وقوع را نقادانه بررسی می‌نماید.

لید تمثیلی: استفاده از ضرب‌المثل و نکات ظریف ادبی در لید به منظور بیان رویدادی در واقع یکی دیگر از ترفندهای ایجاد جذابیت در خبر است.

لید فهرستی: در این لید اخبار به شکل بریده بریده و تیتر مانند بدون هیچ گونه توضیحی می‌آید به این معنی که این مطالب همگی در خبر وجود دارد و در واقع مخاطب را راهنمایی می‌کند که برای دسترسی به اطلاعات به متن اصلی خبر مراجعه کند.

لید قیاسی: در این لید بین 2 واقعه که مرتبط هستند رابطه‌ای متناسب برقرار می‌شود تا درک رویداد بهتر و جذابیت آن بیشتر باشد.

لید غیرمتعارف: که از ذوق و هنر خبرنگار سرچشمه می‌گیرد و اغلب بیان اخبار ورزشی، هنری و حوادث به این شیوه صورت می‌گیرد.

 منبع: سایت www.pamanews.ir

 

 


نوشته شده در سه شنبه 90/4/21ساعت 1:40 عصر توسط ریحانه خدادادی | نظرات ( ) |

.: کپی برداری از مطالب *عشق در کائنات* فقط با ذکر منبع مجاز میباشد :.

Edit for armiss by : ~*~*~*ریحانه خدادادی*~*~*~