گروه فرهنگی ـ محمد حسین کرمانشاهی: رویکرد اخیر صدا و سیما به تولیدات تربیتی، ستودنی است. اگرچه در این بین اشکالات و نقاط ضعف فراوانی قابل مشاهده است، اما به هر حال املای نانوشته غلط ندارد؛ گام اول همین است که صدا و سیما دغدغهی تربیت پیدا کند و پس از آن این منتقدین هستند که باید با انتقاداهایشان این نهال نوپا را به مسیر مستقیم هدایت کنند. سریال "سقوط یک فرشته" از جهاتی نسبت به محصولات اخیر صدا و سیما دارای برجستگی هایی است. از جمله اینکه بر خلاف روال سریال های سالهای اخیر در موضوع روابط دختر و پسر و ازدواج که در آنها عموماً والدین مقصر و فرزندان قربانی اند (مانند سریال نرگس، ستایش، جراحت و...) سعی شده بر خامی و بی تجربگی فرزندان و لزوم توجه آنها به والدین شان در این امر سرنوشت ساز تأکید شود. همچنین تا اینجای سریال هنوز شیطان صریحا تجسد پیدا نکرده و سعی شده به نقش پنهان آن در رابطهی بین افراد پرداخته شود. البته در این نوع پرداختن، هنوز ضعف هایی وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت اما به نظر می رسد هنوز اشکالهای عمده ای در این نحو پرداختن به مسأله وجود دارد. 1. پیام اصلی که سریال قصد القای آن به مخاطب را دارد، این است که "دختران! با پسر غریبه نگردید، حتی اگر قصد ازدواج با او را دارید؛ زیرا ممکن است او یک شیاد باشد" آیا این پیام، صحیح است؟ منظور از این سوال این نیست که آیا صحیح است که دختران نباید با پسر غریبه بگردند یا نه، بلکه منظور این است که آیا دلیل اینکه نباید بگردند، این است که ممکن است او یک شیاد باشد؟ حال اگر واقعاً پسری شیاد نبود، اشکالی ندارد با او بگردیم؟ در اینجا نکتهی ظریفی وجود دارد و آن اینکه "جوان، علاقهی به خطر کردن دارد"؛ هی جوان از کاری به دلیل خطر داشتن آن، نه تنها روشی بی فایده است، بلکه در بسیاری موارد نتیجهی عکس دارد؛ یعنی جوان اتفاقاً علاقه مند می شود وارد ریسک شود و از امتحان کردن خودش لذت ببرد. ببیند که می تواند موفق شود و مثلاً در مورد فوق، شیاد را از عاشق تشخیص دهد یا خیر. شاید درک این مطلب برای افراد میانسال دشوار باشد؛ زیرا هرچه از سن انسان می گذرد، محتاط تر می شود و حاضر نیست لذت ریسک کردن را به قیمت احتمال ضرر در آینده به جان بخرد. در حالی که جوان دقیقاً برعکس است؛ او حتی حاضر است جان خود را در این راه بدهد و علت اینکه در تمام انقلابهای دنیا جوانان پیشتازند، همین است. دقت کنید که این خصوصیت جوانی، یک خصوصیت منفی و مضر نیست که بزرگترها بخواهند با تذکر، آن را از بین ببرند. بلکه یک ویژگی است کاملاً نورانی که خداوند در جوان قرار داده و یکی از حکمت های آن همین است که جوامع از رکود دائمی نجات پیدا کنند. در واقع، دلیل محافظه کار شدن انسان در سنین بالاتر، وابستگیاش به دنیا و ترس نسبت به از دست دادن چیزهایی است که در طول عمر جمع کرده (مثل ثروت، آبرو، اعتبار، شهرت، فرزند و...) علت تهوّر جوان، عدم چنین وابستگی هایی است و بنابراین، بر خلاف باور عامه، بیشترین پُتانسیل یک حیات عارفانه، در سنین جوانی است. همانطور که احادیث و عرفای ما تأکید کرده اند، کسی که در جوانی بار خود را نبندد، در سنین بالاترش به هیچ جا نخواهد رسید. 2. گذشته از اینکه آیا این دلیل، برای جوان قانع کننده و موثر هست یا نه، به نظر می رسد به خودی خود دلیلی ناقص و احیاناً غلط است. آیا واقعاً تنها دلیل اینکه دختر نباید با پسر نامحرم حشر و نشر داشته باشد، این است که ممکن است او یک شیاد باشد؟ یعنی اگر دختر مطمئن باشد که فرد مقابل شیاد نیست، اشکالی ندارد با او به گردش و تفریح برود؟ مثلاً پسرخاله یا پسرعمه و یا حتی یک دوست خانوادگی یا کسی که از کودکی او را می شناسیم. ممکن است در اینجا یک ایراد طلبگی وارد شود و آن اینکه اثبات شیء، نفی ماعدا نمی کند؛ یعنی اینکه "اگر فرد شیاد بود، نباید با او گشت"، به این معنا نیست که "اگر شیاد نبود، می توان با او گشت". درست است که این قاعده یک قاعده عقلی و منطقی است، اما منطقدانان از آن رو بر آن تأکید کرده اند که انسان ها عموماً دچار غفلت نسبت به آن می شوند؛ یعنی (مثلاً در اینجا) وقتی ما به دختری القا کردیم که دلیل بد بودن گشتن با پسر نامحرم این است که ممکن است او شیاد باشد، او ناخودآگاه تصور می کند که این، تنها دلیل است و اگر بر پسری صدق نکرد، پس نتیجه هم بر او صدق نمی کند و می توان با او به گشت و گذار رفت. متأسفانه در اینگونه سریال ها (نمونه دیگر، سریال فاصله ها) هیچ دلیل دیگری هم بر قباحت این رابطه ارائه نمی شود. 3. نکته قابل توجه این است که اتفاقاً در جامعه ی ما اکثراً یا دست کم در بسیاری از موارد، شرایط اخیر برقرار است؛ یعنی در بسیاری از اوقات، هم دختر و هم پسر، هیچکدام واقعاً نیت شرورانه ای ندارند و به یکدیگر علاقه مند شده اند، اما والدینشان ازدواجشان را مصلحت نمی دانند. متأسفانه در این سریال ها مسألهی پیچیده و جامعه شناسانهی "ازدواج غیرهوشمندانه" به مسأله بزهکارانه "اِغوای سودجویانه" تقلیل می یابد. مشکل اصلی جامعه ما همه گیر شدن این باورِ غلط است که "برای ازدواج، تنها عشق کافی است" که بدبختانه در فیلم ها و سریال های دیگر القا هم می شود. باز هم ای کاش منظور از باور فوق، عشق حقیقی و بنیه دار بود، نه تقلیل آن به صرف علاقه انسان نسبت به حشر و نشر با جنس مخالف. مشکل جامعه ما این است که والدین در انتقال تجربیات خود به فرزندانشان ناتوان شده اند و علت آن هم البته القائاتی است که سینمای مسموم روشنفکری و همچنین فیلم ها و سریالهای آلوده غربی در پی آن بوده اند. یک سوژه خوب برای ساخت فیلم این است که دختر و پسری که به یکدیگر نمی خورند (مثلاً یکی مذهبی و یکی معمولی، یکی پولدار و یکی فقیر، یکی عصبی و یکی آرام، یکی سیاسی و یکی غیرسیاسی، یکی اجتماعی و یکی گوشه گیر و...) واقعاً به هم علاقه مند شوند، والدینشان متوجه این عدم سنخیت شوند و سعی کنند آنها را با دلایل صحیح متوجه این امر کنند، دختر و پسر قانع نشوند و به هر ترتیبی با یکدیگر ازدواج کنند، سپس تم اصلی فیلم اصطکاک هایی باشد که این دو به سبب ناهماهنگ بودنشان با آن مواجه می شوند و سرانجام کار به طلاق ختم شود. ادامه مطلب... مهم ترین و اساسی ترین مورد در قرائت صحیح آموزش تجوید می باشد آیات حکیمانه قرآن راجع به پنج مطلب می باشد. 4 سوره از قرآن مجید دارای سجده واجب می باشند. 3 سوره از سوره های قرآن مجید با « الحمدالله » شروع می شود. در 7 سوره از قرآن کریم،اسرار خلقت آدم است. کلمه « اسم » در قرآن 19 بار تکرار شده است. سوره بقره 86 آیه بیشتر از سوره آل عمران دارد. خواندن سوره قدر در حال وضو گرفتن مستحب است. واژه « زقوم » 3 بار در قرآن کریم آمده است. آیه 31 از سوره نور در مورد « توبه » آمده است. تنها ماهی که در قرآن آمده است،« رمضان » است. کلمه « شهر » 12 بار در قرآن کریم،تکرار شده است. آیه 33 از سوره احزاب به آیه « تطهیر » معروف است. در آیه از سوره لقمان امده است که :« زشت ترین صداها صدای خران است» آیات 11تا12 از سوره حجرات به گناهان « مسخره کردن_ عیب جویی_دادن لقبهای زشت به یکدیگر_بدگمانی_غیبت » اشاره نموده است. در آیه 29 از سوره فرقان « خوار کردن انسان توسط شیطان » آمده است. سوره توبه با « بسم الله » آغاز نمی شود. نام « سلیمان (ع) » 17 بار در قرآن ذکر شده است. 5 تا از سوره های قران کریم با « قل » شروع می شود. نام « حضرت یوسف(ع) » 37 بار در قرآن آمده است. 11 آیه از آیات قرآن کریم سجده مستحبی دارد. « غفور رحیم » 63 بار در قرآن کریم ذکر شده است. سوره بقره اولین سوره سری میادین قرآن است. تعداد کسره های به کار رفته در قرآن کریم برابر است با 39586. سوره صف از سوره های قرآن مجید به « الحواریون،عیسی » معروف است. اولین سوره نازله مربوط به شراب سوره بقره،آیه 219 است. کلمه « اَنَّ » در قرآن کریم 360 بار به کار رفته است. کلمه « بقره » 4 بار در قرآن کریم به کار رفته است. آیه 159 بقره به آیه کتمان معروف است. آیه 180 بقره به آیه وصیت معروف است. طبق فرموده رسول اکرم (ص) بهترین سوره ای که خداوند در کتابش نازل فرموده حمد است. نام یکی از جنگهای صدر اسلام را که در سوره توبه وارد شده است حنین است. آیه 35 از سوره نساء درباره حل اختلافات زن و شوهر است. سوره بقره به « فسطاط القرآن » معروف است. تعداد آیاتی که درباره « تورات » است 1025تا می باشد. آیه 5 از سوره بقره دعایی است. نام « یحیی (ع) » در قرآن 5 بار تکرار شده است. قرآن کتاب هدایت است. نام حضرت « داوود (ع) » در قرآن کریم،16 بار آمده است. تعداد حرف های سوره بقره 25500تا است. سوره حج نام یکی از فروع دین می باشد. آیه 174 سوره بقره درباره حضرت علی (ع) می باشد. 332 بار کلمه « قل » در قرآن مجید تکرار شده است. کلمه « امام » به صورت مفرد و جمع،12 بار در قرآن کریم تکرار شده است. در قرآن کریم 58 بار کلمه « قرآن » به کار رفته است. تعداد سوره های مدنی برابر است با 28. 4 سوره از سوره های قرآن مجید با « انا » شروع می شود. نام مبارک « زکریا » 7 بار در قرآن تکرار شده است. سوره بقره رکن قرآن است. کلمه « قال » 529 بار در قرآن مجید بکار رفته است. سوره آل عمران دارای 200 آیه می باشد. بزرگترین کلمه در قرآن کریم در سوره حجر و آیه 22 واقع شده است. سوره یس به « ریحانةُ القرآن » معروف است. سوره تحریم دارای 12 آیه می باشد که برابر با تعداد امامان معصوم ما است. سوره توحید نام یکی از اصول دین می باشد. کلمه « صبر » در قرآن 103 بار در تکرار شده است. سوره حمد از سوره های قرآن به « ام القرآن » معروف است. تعداد کسره هایی که در قرآن مجید به کار رفته است برابر است با 39586تا. سوره های طلاق، تحریم و احراب با « یا ایها النبی » شروع می شوند. اسم « الیاس (ع) » 2 بار در قرآن تکرار شده است. اسامی پیامبران الهی 518 بار در قرآن تکرار شده است. کلمه « عاد » 24 بار در قرآن کریم ذکر شده است. 110 آیه از آیات قرآن کریم در مورد « بنی اسرائیل » نازل شده است. کلمه « الارض » 451 بار در قرآن مجید،ذکر شده است. اولین سوره ای که دارای حروف مقطعه است،بقره است. در سوره مبارکه بقره نام جالوت حکمران متکبر بنی اسرائیل آمده است. مهمترین نوع امامت از دیدگاه قرآن،عبارتست از حکومت و قضاوت. ناس و فلق هر دو سوره دعائی هستند. نام « حضرت هود (ع) » 7بار در قرآن کریم ذکر شده است. کلمه « جحیم » 26 بار در قرآن کریم ذکر شده است. کلمه وسط قرآن کریم در سوره کهف واقع شده است. شعار نخستین قرآن کریم « لا اله الا الله » می باشد. سوره نمل از سوره های قرآن مجید دارای دو « بسم الله ... » می باشد. سوره بقره طولانی ترین سوره قرآن و همچنین اولین سوره ای می باشد که در مدینه نازل شده است. نام حضرت « نوح (ع) » 43 بار در قرآن کریم ذکر شده است. سوره فاطر از سوره های قرآن کریم،به « الملائکه » شهرت دارد. تعداد آیات قرآن کریم : 6236 هر جزء قرآن به 4 حزب تقسیم می شود. سوره توحید از سوره های قرآن کریم،به شناسنامه خداوند،معروف است. آیه 36 از سوره نمل،از زبان حضرت سلیمان (ع) می باشد. نام 15 سوره از سوره های قرآن کریم،با حرف « میم » شروع می شود. نام 6 سوره از سوره های قرآن کریم به نام پیامبران است. نام مبارک پیامبر (ص)،5 بار در قرآن کریم ذکر شده است. در سوره مجادله،در تمام آیاتش کلمه « الله » آمده است. هنگام نزول سوره انعام هفتاد هزار فرشته آن را همراهی کرده اند. داستان حضرت یوسف (ع)،از ذاستان های مهم و طولانی قرآن کریم می باشد. قرآن کریم می فرماید علم خداوند متعال کامل ترین علم هاست. خداوند در سوره مطفّفین کم فروشان را سرزنش کرده است. داستان قوم عاد در سوره شعرا از سوره های قرآن مجید آمده است. نام 14 سوره از سوره های قرآن مجید با حرف « الف » شروع می شود. لفظ جلاله « الله » در قرآن کریم،2699 بار به کار رفته است. سوره شمس از سوره های قرآن کریم،به « صالح » شهرت دارد. طولانی ترین سوره قرآن بقره نام دارد. سوره الرحمن به « عروس قرآن » مشهور است. لفظ « ابلیس » 11 بار در قرآن آمده است. واژه « شکر » 75 بار در قران آمده است. کوتاه ترین سوره قرآن کوثر نام دارد که در وصف حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد. کلمه « انجیل » 12 بار در قرآن آمده است. نام مبارک « اسحاق (ع) » 17 بار در قرآن آمده است. تعداد « نقطه های » بکار رفته در قرآن کریم،برابر است با 1.015.030تا. سوره های نمل، شعرا و قصص به « طواسین » معروف هستند. آیه « قل هو الله احد » بیانگر توحید ذاتی می باشد. کاربرد کلمه « عذاب » در قرآن کریم،264 مرتبه وارد شده است. 826 آیه در مورد دین بحث می کند. نام حضرت « یعقوب (ع) » 16 بار در قرآن کریم،ذکر شده است. کلمه « خیانت » 16 بار در قرآن،ذکر شده است. با توجه به سوره واقعه،مردم در روز قیامت به 3 دسته تقسیم می شوند. خدای بزرگ در قرآن کریم نتیجه روی گردانی از دعا را دخول در آتش دانسته است. قرآن ناطق به امامان معصوم می گویند. قرآن کریم،خوردن مال یتیم را به خوردن آش تشبیه کرده است. کلمه « ایوب (ع) » 4 بار در قرآن تکرار شده است. کلمه « رحمن » 57 بار در قرآن کریم،ذکر شده است. 405 آیه از آیات قرآن کریم،در مورد « حضرت محمد (ص) » بحث می کند. کلمه « الی » 737 بار در قرآن کریم به کار رفته است. در سوره توحید از سوره های قرآن کریم فقط یک بار کسره به کار رفته است. تلاوت سوره حمد در نماز میت واجب نیست. کاربرد کلمه « هذا » در قرآن کریم 221 مرتبه می باشد. قرآن کریم قمر(ماه) را به « کالعرجون القدیم » تشبیه می کند. آیه « ...و اصطفک علی نساء العالمین » در مورد حضرت مریم (ع) می باشد. کاربرد کلمه « حق » در قرآن کریم 227 بار است. تعداد حرف های سوره بقره،برابر است با 25.500. تعداد فتحه به کار رفته در قرآن مجید برابر است با 93.243. واژه « نفع » و « فساد » هر کدام در قرآن مجید 50 بار ذکر شده است. کلمه های « دنیا » و « آخرت » هر دو در قرآن کریم 115 بار ذکر شده است عظیم ترین آیه قرآن ؟ آیة الکرسی عدالت آمیزترین آیه قرآن ؟ ان الله یأمربالعدل والأحسان بهترین قصه قرآن ؟ قصه حضرت یوسف سوره ای که فضیلت قرائتش 12 برابر قرآن است ؟ سوره یاسین عروس قرآن ؟ سوره الرحمن قلب قرآن ؟ سوره یاسین ریحانه قرآن ؟ سوره یاسین مادر قرآن ؟ سوره حمد سوره حجاب ؟ سوره نور سوره پیامبران ؟ سوره بروج سوره امام علی (ع) ؟ سوره واقعه سوره امام حسین (ع) ؟ سوره فجر آیه استرجاع ؟ انا لله و انا الیه راجعون آیه 156 سوره بقره آیه حجاب ؟ قل للمومنین یغضوا...... آیه 30 سوره نور آیه چشم زخم ؟ و ان یکادالذین کفروا...... آیه 51 سوره قلم آیه تحدی ؟ قل لئن اجتمعت الانس......... آیه 88 سوره اسراء آیه مباهله ؟ فمن حاجک فیه من بعد ....... آیه 61 سوره آل عمران قرآن مجید مشتمل بر چند بسم الله الرحمن الرحیم ؟ 114 بسم الله الرحمن الرحیم قرآن مجید مشتمل بر چند بسم الله ؟ 115 بسم الله قرآن مجید مشتمل بر چند سوره ؟ 114 سوره قرآن مجید مشتمل بر چند سوره مکی ؟ 86 سوره قرآن مجید مشتمل بر چند آیه ؟ 6236 آیه ( بفرموده امام علی (ع) ) قرآن مجید مشتمل بر چند حزب ؟ 120 حزب قرآن مجید مشتمل بر چند کلمه ؟ 77437 کلمه قرآن مجید مشتمل بر چند حرف ؟ 323671 حرف قرآن مجید مشتمل بر چند رکوع ؟ حدود 1000 رکوع قرآن مجید مشتمل بر چند سوره با حروف مقطعه ؟ 29 سوره قرآن مجید مشتمل بر چند حرف نورانی ؟ 14 حرف (صراط علی حق نمسکه) بزرگترین سوره قرآن ؟ سوره بقره بزرگترین آیه قرآن ؟ آیه 282 سوره بقره بزرگترین کلمه قرآن ؟ فأسقیناکموه (سوره حجرآیه 22) کوچکترین سوره قرآن ؟ سوره کوثر کوچکترین آیه قرآن ؟ آیه مدهامتان ( سوره الرحمن آیه 64) کوچکترین کلمه قرآن ؟ ق ، ص کلمه وسط قرآن ؟ والیتلطف ( سوره کهف آیه 19) اولین سوره قرآن مجید ؟ سوره حمد اولین سوره نازل شده ؟ سوره علق اولین آیه نازل شده ؟ اقرأ باسم ربک الذی خلق آخرین سوره قرآن مجید ؟ سوره ناس آخرین سوره نازل شده در میانه راه مکه به مدینه ؟ سوره مطففین آخرین سوره نازل شده ؟ سوره نصر آخرین آیه نازل شده ؟ الیوم أکملت لکم دینکم( سوره مائده آیه 3 ) سوره های معوذتین ؟ سوره ناس و فلق سوره های زهروان ؟ سوره های بقره و آل عمران سوره های قرنتین ؟ سوره های انفال و توبه سوره های سبع الطوال ؟ هفت سوره بلند قرآن سوره های مسبحات ؟ سوره هایی که با سبح یا یسبح شروع می شوند. 1- اسراء 2- حدید 3- حشر 4- صف 5- جمعه 6- تغابن 7- اعلی سوره های حوامیم ؟ هفت سوره از سوره 40 تا 46 قرآن مجید سوره های چهار قل ؟ سوره های کافرون ، توحید ، فلق، ناس سوره های طواسین ؟ سوره های شعراء ، نمل ، قصص سوره های بساتین ؟ سوره هایی که با { الف .لام .میم .را } آغاز میشوند. سوره معروف به دبابیج ؟ سوره آل عمران سوره معروف به عقود ؟ سوره مائده سوره معروف به بدر ؟ سوره انفال سوره معروف به برائت ؟ سوره توبه سوره معروف به هل اتی ؟ سوره دهر سوره معروف به بنی اسرائیل ؟ سوره اسراء سوره معروف به کلیم ؟ سوره طه سوره معروف به جامعه ؟ سوره شعراء سوره معروف به سلیمان ؟ سوره نمل سوره معروف به مضاجع ؟ سوره سجده سوره معروف به ملائکه ؟ سوره فاطر سوره معروف به غرف ؟ سوره زمر سوره معروف به غافر ؟ سوره مومن سوره معروف به مصابیح ؟ سوره فصلت سوره معروف به شریعت ؟ سوره جاثیه سوره معروف به قتال ؟ سوره محمد در گفتوگو با فارس عنوان شد؛ "اللهمدد شاهسوند " در گفتوگو با فارس در خصوص شرح واقعه اظهار داشت: از وضعیت مزار شریف و پیشروی طالبان به طور کامل مطلع بودیم. به گفته این عضو سرکنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف، همچنین تجربه کارمندان سفارت و کنسولگری در شهرهای کابل و هرات نشان میداد که مشکلی پیش نخواهد آمد و در مجموع نظر مسئولان بر این بود که در مزار بمانیم.
شاهسوند در سخنان خود به هماتاقی بودن خود با شهید "محمود صارمی " خبرنگار ایرنا اشاره کرد و گفت: گرچه به دلیل کمبود وقت فقط شبها همدیگر را میدیدیم اما از نظر فکری بسیار به هم نزدیک شده بودیم. شجاعانه کار می کرد. منبع : http://www.farsnews.net
حادثه کشتار دیپلماتهای ایرانی از زبان تنها شاهد حادثه مزار شریف
خبرگزاری فارس: 13 سال پس از شهادت هشت دیپلمات و یک خبرنگار ایرانی در مزار شریف افغانستان بهدست طالبان تنها بازمانده این حادثه که بهطور معجزهآسایی نجات یافته، حادثه را شرح میدهد.
دیپلمات سابق ایرانی افزود: 3 ماه از ماموریت من در افغانستان میگذشت و من پس از نخستین ماه حضور در افغانستان، مسئولان را از وضعیت مطلع کردم و این هشدار را دادم که به احتمال زیاد شمال افغانستان سقوط میکند.
شاهسوند خاطرنشان کرد: در جریان ورود شبهنظامیان به مزارشریف و استقرار آنها در این محدوده و همچنین استقرار نیروهای نظامی "محمد محقق " وزیر کشور وقت افغانستان در مزار بودیم.
تنها شاهد بازمانده حادثه تلخ مزار شریف گفت: تمام هشدارها به مسئولان داده شده بود و مسئولان در پاسخ همواره به مصونیت سیاسی ما و این نکته اشاره میکردند که حضور شما در این منطقه به مردم افغانستان دلگرم کننده است.
دیپلمات سابق درباره خصوصیات شهید صارمی گفت: ایشان در کار خود متعهد و برای انتقال اخبار افغانستان و حتی بازتاب جهانی آن
به گفته وی، شهید صارمی سعی داشت واقعیات افغانستان را منتقل کند.
عضو سرکنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف اظهار داشت: شهید صارمی آنقدر نزد مردم افغانستان محبوبیت داشت که وی را به عنوان روزنامهنگار آزاده ایران میشناختند.
شاهسوند افزود: من صبح زود به محل کار رفتم و پس از آن که از زبان آقای محقق متوجه شدم که طالبان وارد شهر مزار شده اند، و شهر در حال سقوط است، از دوستان خواستم که کمکم آماده شوند.
وی با اشاره به اینکه شهید صارمی برای عمل آپاندیس به ایران رفته بود و تنها 2 روز از بازگشت وی از ایران میگذشت، گفت: وسایل شهید صارمی را از ساختمان روبهرو به محل کار خودمان منتقل و ایشان آخرین خبر را که در مورد سقوط مزار شریف بود، ارسال کردند.
تنها بازمانده حادثه تلخ مزار شریف اظهار داشت: جلسهای تشکیل دادیم که در صورت ورود طالبان، برخورد ما چگونه باشد و کارمندان قدیمی با توجه به تجربه خود بر این عقیده بودند که احتمالاً طالبان فقط آنان را تحت نظر گرفته خواهند گفت که حق خروج از این مکان را ندارید.
دیپلمات سابق خاطرنشان کرد: نگهبانان کنسولگری وقتی از ورود طالبان به شهر مزار مطلع شدند، محل کار را ترک کردند، به همین دلیل در را از پشت بسته بودیم و حدود ساعت 11 به پیشنهاد یکی از دوستان در زیرزمین کنسولگری جمع شدیم.
وی افزود: لحظاتی بعد متوجه شدیم که در به شدت کوبیده میشود و شهید فلاح گفت: من در را باز میکنم.
به گفته شاهسوند: پس از گفتوگوی شهید فلاح با طالبان حدود 11 نفر از طالبان وارد زیرزمین شدند و در مورد سلاح و تعداد کارمندان سؤال کردند و پس از لحظاتی شهید حیدری را هم با زور از اتاقش به زیرزمین منتقل کردند.
تنها بازمانده حادثه تلخ مزار با اشاره به اینکه تنها 2 یا 3 نفر از آنان میتوانستند فارسی صحبت کنند، گفت: با توجه به این که من تا حدودی زبان پشتون یاد داشتم، به یکی از افراد طالبان میوه تعارف کردیم اما با رفتار منفی آنان پاسخ داده شد که پس از این رفتار، شهید ناصری نیز اظهار نگرانی کرد.
عضو سرکنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف ادامه داد: پس از آن طالبان شروع به بازرسی ما کردند و در همین حین، یکی از آنان خواست تا با پاکستان تماس بگیرد که موفق به این کار نشد.
به گفته وی، در این زمان شهید ریگی موفق شد به طوری که کسی متوجه وی نشود با مشهد تماس برقرار کند ولی به دلیل کوچک بودن اتاق پای یکی از همکاران به سیم تلفن برخورد کرد و تماس قطع شد.
شاهسوند اظهار داشت: در همین زمان صدای پای طالبان که از پلههای آهنین به زیرزمین میآمدند به گوش رسید و سپس از ما خواستند تا کنار دیوار بایستیم و پس از آن با تکتیر تمام ما را هدف قرار دادند.
دیپلمات سابق ادامه داد: کاملا آماده شهادت بودم و شهادتین را بر زبان جاری کردم.
وی ادامه داد: پس از مدتی که تیراندازی قطع شد متوجه شدم که طالبان در اتاق حضور ندارند و شهید نوری بهرغم اصابت گلوله هنوز زنده است، به وی کمک کردم تا بنشیند و بیرون رفتم تا کمک بیاورم.
شاهسوند گفت: وقتی بیرون رفتم با یک جوان افغان در آشپزخانه سفارت مواجه شدم که وی به من توصیه کرد لباس افغانی بپوشم.
بازمانده حادثه مزار افزود: پس از تغییر لباس خارج شدم و به خانه "سید " راننده سفارت که در نزدیکی محل بود، رفتم و به وی گفتم نوری زنده است باید کمکش کنیم.
دیپلمات سابق گفت: در همین حال از روی پشتبام متوجه شدم که افراد طالبان دوباره با ماشین ضدگلوله به کنسولگری آمدند و افراد خود را آنجا مستقر کردند و تمامی راهها برای رفتن به کنسولگری بسته شد.
شاهسوند اظهار داشت که پس از برقراری آرامش نسبی در مزار، با خانواده سید به سمت "شبرغان " و از سرپل به بلخاب رفتیم ولی به دلیل حضور طالبان در آنجا، مجبور شدیم که دوباره به سرپل برگردیم، از آنجا با یک کامیون به سمت میمنه رفتیم و در نهایت به هرات رسیدیم.
وی با اشاره به آتش زدن کنسولگری هرات و عدم حضور کارمندان آن گفت: به مرز "دوغارون " رفتم و در آن جا توانستم خبر شهادت کارمندان کنسولگری مزار شریف را منتشر کنم.
وی در پایان ضمن گلایه از مسئولان که در مراسم خاکسپاری و سالگرد شهدای حادثه مزار شریف وی را دعوت نکردند، گفت: حتی سال گذشته که خانوادههای شهدا را به مزارشریف بردند، مرا به این سفر دعوت نکردند.
Edit for armiss by : ~*~*~*ریحانه خدادادی*~*~*~
نوشته شده در شنبه 90/5/29ساعت
11:53 صبح توسط ریحانه خدادادی | نظرات ( ) |
نوشته شده در دوشنبه 90/5/24ساعت
9:21 صبح توسط ریحانه خدادادی | نظرات ( ) |
نوشته شده در چهارشنبه 90/5/19ساعت
2:25 عصر توسط ریحانه خدادادی | نظرات ( ) |